Σκεπτικό

Το Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και το Κέντρο Ιστορικής και Λαογραφικής Έρευνας «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» Καρδίτσας, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Θεσσαλίας Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας, το Δήμο Καρδίτσας και την Ένωση Πολιτιστικών Συλλόγων συνδιοργανώνουν Πανελλήνιο Συνέδριο με θέμα «Λαϊκός Πολιτισμός και Εκπαίδευση», το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 19, 20 και 21 Οκτωβρίου 2012 στην Καρδίτσα.

Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται διαρκώς το ενδιαφέρον για τις πολλαπλές χρήσεις και εφαρμογές του λαϊκού πολιτισμού σ’ όλες τις βαθμίδες τις εκπαίδευσης. Η θεωρητική διερεύνηση του φαινομένου συνιστά ένα κοινό τόπο θεωρητικής και μεθοδολογικής ζύμωσης μεταξύ των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών (Λαογραφία, Ανθρωπολογία, Κοινωνιολογία κ.ά.). Το Συνέδριο θα επιχειρήσει να περάσει από τον εντοπισμό και την περιγραφή του φαινομένου της πρακτικής / διδακτικής εφαρμογής μορφών λαϊκού πολιτισμού στη συστηματική μελέτη και την ανάλυση αυτού. Αρχικά εστιάζει στο ιδεολογικό, κοινωνικό και πολιτισμικό της τάσης για χρήση ευρεία μορφών του λαϊκού πολιτισμού (ανέκδοτα, λαϊκή λογοτεχνία, παραστασιακές τέχνες, λαϊκά δρώμενα κ.τ.λ.) σε διάφορα επίπεδα της εκπαίδευσης. Εν συνεχεία τις συνακόλουθες πρακτικές που αναπτύσσονται. Το Συνέδριο θα ασχοληθεί με όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης: πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια. Όμως, μια βασική επιδίωξη είναι ο εντοπισμός και η μελέτη των ιστορικών και πολιτισμικών συμφραζομένων, μέσα στα οποία συγκροτούνταν/νται ιδιάζουσες, άτυπης μορφής, εκπαιδευτικές διαδικασίες. Σε κάθε περίπτωση φαίνεται πως ο λαϊκός πολιτισμός συγκροτεί ένα προνομιακό πεδίο για τη θεωρητική και μεθοδολογική εξέταση των εκπαιδευτικών πρακτικών, των παιδαγωγικών μεθόδων αλλά και των πολιτισμικών αφετηριών τους.

Στόχος του Συνεδρίου είναι η κριτική μελέτη της σχέσης μεταξύ του λαϊκού πολιτισμού και της τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης μέσα από μια πολυπρισματική και διεπιστημονική θεώρηση. Πάνω σ’ αυτή τη βάση το Συνέδριο θα επιμείνει σε επί μέρους ζητήματα όπως: