![]() |
![]() |
4o APXAIOΛOΓIKO EPΓO ΘEΣΣAΛIAΣ KAI ΣTEPEAΣ EΛΛAΔAΣ, 2009-2011 |
![]() |
|||||||||||
|
Περίληψη ομιλίαςΠαπαναστασούλη Γραμμάτω-Χρυσοβαλάντω Μέσα από τη μελέτη του ζωγραφικού και γλυπτού διακόσμου του τέμπλου στο ναό του Αγίου Γεωργίου στα Αμπελάκια προκύπτουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα τόσο για τις ιδιαιτερότητες της χρονολόγησης του έργου, όσο και για την ταυτότητα των καλλιτεχνών που δημιούργησαν τα επιμέρους στοιχεία του. Διακρίνουμε την τέχνη διαφορετικών καλλιτεχνών που ασχολήθηκαν με το παρόν σύνολο έως την αποπεράτωση και συμπλήρωσή του στην μορφή που το απολαμβάνουμε σήμερα. Ο πρώτος καλλιτέχνης και σύγχρονος με τον ξυλογλύπτη είναι εκείνος που φιλοτέχνησε τις εικόνες του επιστυλίου, της πυραμίδας και των λυπηρών και πιθανόν και τις τέσσερις μεγάλες εικόνες της ζώνης των Δεσποτικών. Προσεκτικότερη μελέτη τον συνδέει με το εργαστήρι του Αντωνίου Αγοραστού Κρήτα, ο οποίος υπογράφει μια σειρά από έργα στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας στο β΄ μισό του 17ου αιώνα. Ο δεύτερος, σύγχρονος του πρώτου, είναι εκείνος που φιλοτέχνησε την εικόνα του αγίου Νικολάου και στο κάτω μέρος της ιστόρησε την αφιερωματική και κτητορική επιγραφή του τέμπλου. Η εικόνα του προφήτη Ηλία αποτελεί μεταγενέστερη προσθήκη, τελείως ξένη στο σώμα του τέμπλου. Το παρόν έργο αποτέλεσε την αφορμή για να ξανασυζητήσουμε την αμφιλεγόμενη χρονολόγηση της επιγραφής (1722), να προσπαθήσουμε να λύσουμε τα κομμάτια του παζλ που στις περισσότερες περιπτώσεις αποτελεί ένα ξυλόγλυπτο τέμπλο και να ανιχνεύσουμε την καλλιτεχνική δραστηριότητα και συνέχεια του εργαστηρίου που ίδρυσε ένας σχετικά άγνωστος Κρητικός ζωγράφος του 17ου αιώνα.
| |||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||
![]() |
en/gr | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |