IAKA / ΑΕΘΣΕ

4o APXAIOΛOΓIKO EPΓO ΘEΣΣAΛIAΣ KAI ΣTEPEAΣ EΛΛAΔAΣ, 2009-2011
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΝΕΩΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ

Εισαγωγή
Συμμετοχή
Επικοινωνία
Διοργανωτές
Ταξιδιωτικά
Περιλήψεις
Πρόγραμμα
Συγγραφικές Οδηγίες
 

Περίληψη ομιλίας

Καλογιάννη Αιμιλία
ΙΓ ΕΠΚΑ
Δέντρα θεών κι ανθρώπων, σταγόνες νερού και μάγισσες συναντιούνται στο Μουσείο
(ανακοίνωση τοίχου)

Τα τελευταία χρόνια το αίτημα για «άνοιγμα» των μουσείων προς το κοινό φαίνεται πως έχει βρει ανταπόκριση, με την πλειονότητά τους να σχεδιάζουν και να υλοποιούν οργανωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα για ποικίλες ομάδες επισκεπτών. Ειδικά σε ό,τι αφορά στο παιδικό κοινό τους, φαίνεται πως οι επισκέψεις σε μουσεία εντάσσονται σχεδόν αποκλειστικά σε σχολικά πλαίσια, με στόχο, συνήθως, την επαφή των μαθητών με ζητήματα ιστορίας και πολιτισμού, σε συνάρτηση συχνά με τη διδασκαλία επιμέρους γνωστικών ενοτήτων, σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου. Όμως, η γνώση σ’ ένα χώρο μη τυπικής μάθησης όπως το μουσείο δεν θεωρείται σαν κάτι δεδομένο, με αυστηρά καθορισμένα όρια, που κατακτιέται μέσα από πρακτικές και στρατηγικές της τυπικής τάξης, αλλά αντιμετωπίζεται σαν μια δυναμική και πολυσύνθετη διαδικασία αλληλεπίδρασης του επισκέπτη με το ίδιο το μουσείο. Στόχος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι —ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι— να χρησιμοποιούν εκπαιδευτικό υλικό σχεδιασμένο έτσι ώστε να επιτρέπει και να επιδέχεται διαφορετικές αναγνώσεις και να συνδυάζουν μεθόδους και δραστηριότητες που να μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες, τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, κινητοποιώντας, ταυτόχρονα, το ενδιαφέρον και τη χαρά τους, για να τα καταστήσουν, τελικά, κοινωνούς και συμμέτοχους στις διαδικασίες διαμόρφωσης της γνώσης. Την ευκαιρία για μια τέτοια προσέγγιση των εκθεμάτων του «Αθανασάκειου» Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου έδωσε ο εορτασμός των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς (2009 – 2010), αλλά και η Πανελλήνια Εκστρατεία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού με τίτλο «Περιβάλλον και Πολιτισμός» (2008 – 2010), που παρείχαν τη δυνατότητα και προέτρεπαν σε διαθεματικές αλλά και διαχρονικές αναγνώσεις του αρχαιολογικού υλικού. Το αποτέλεσμα ήταν ο σχεδιασμός και η εφαρμογή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων «Μαγικά αντικείμενα – λαϊκές δοξασίες», «Το δέντρο της Ζωής σε τέσσερις εποχές» και τα «Ταξίδια της Σταλίτσας», που αγκαλιάστηκαν από την εκπαιδευτική κοινότητα της περιοχής.


<< Επιστροφή στο πρόγραμμα του συνεδρίου
<< Επιστροφή στον κατάλογο των ομιλητών

en/gr © 2011-2012: ΥΠΠΟ, ΠΘ, IAKA