ARCHAEOLOGICAL MEETING OF THESSALY AND CENTRAL GREECE, 2006-2008 |
|||||||||||||
|
Paper abstractΚΑΤΣΕΛΑΚΗ Ανδρομάχη Στη βυζαντινή μονή, αφιερωμένη στα Εισόδια της Θεοτόκου, σε περίοπτη θέση στο καθολικό βρίσκεται η εικόνα του Αγίου Χαραλάμπους. Στην εικονολογική της οργάνωση παρακολουθεί πρότυπα διαμορφωμένα ήδη από τους βυζαντινούς χρόνους με τον άγιο Χαραλάμπη στο κέντρο ορθόκορμο και μετωπικό και δεκατέσσερις σκηνές από το βίο, τα μαρτύρια και τα θαύματά του, διατεταγμένες ανά επτά στις δύο κάθετες πλευρές. Η λατρεία του αγίου Χαραλάμπη, του ιεράρχη από τη Μαγνησία της Μ. Ασίας, γνώρισε μεγάλη διάδοση στους μεταβυζαντινούς χρόνους και ιδιαίτερα μετά τη συγγραφή και την έκδοση στα 1664 της νέας εμπλουτισμένης βιογραφίας του από τον Κρητικό Αγάπιο Λάνδο. Μέσα σε αυτό το κλίμα ανανέωσης αλλά και επαναπροσδιορισμού της λατρείας του, καθώς τον ανέδειξε ως έναν από τους προστάτες αγίους κατά της μάστιγας της εποχής, της πανούκλας, αυξάνονται σημαντικά οι απεικονίσεις του στη μνημειακή ζωγραφική αλλά και σε φορητά έργα, κυρίως στις νησιωτικές περιοχές του ελλαδικού χώρου. Η εικόνα της Εύβοιας μας παρέχει έναν από τους πιο ανεπτυγμένους ιστορημένους κύκλους από τη ζωή του πολύαθλου αγίου, ενώ η αφιερωτική επιγραφή στο κάτω μέρος φανερώνει την άμεση σχέση της με την ιστορία της μονής αλλά και του τόπου και την καθιστά ένα από τα πολυτιμότερα κειμήλιά της.
| ||||||||||||
en/gr | |||||||