artwork by FreeVector.com
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ - ΤΜΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

Διεθνές συνέδριο:

Λαϊκός Πολιτισμός και Διαδίκτυο

Βόλος, 6-7 Νοεμβρίου 2013

Η θεματική του συμποσίου Οι οργανωτές και οι χορηγοί του συμποσίου Το πρόγραμμα του συμποσίου

Περιλήψεις εργασιών

Αλέξανδρος Καπανιάρης (University of Aegean)
Λαϊκός Πολιτισμός και ψηφιακά εμπλουτισμένα βιβλία (enriched e-book) : Σχεδιάζοντας μαθησιακούς πόρους για την εκπαίδευση με τη χρήση του διαδικτύου

Η νέα ψηφιακή κουλτούρα που διαμορφώνεται στο διαδίκτυο, καθώς και η σημασία της διδακτικής του λαϊκού πολιτισμού στην εκπαίδευση, οδηγεί στην αξιοποίηση όλων των ψηφιακών μέσων και στον τομέα της λαογραφίας. Για το σκοπό αυτό η εργασία, διερευνά την σχέση του λαϊκού πολιτισμού με τα ψηφιακά εμπλουτισμένα βιβλία (enriched e-book) στα οποία ενσωματώνονται απλά και σύνθετα μαθησιακά αντικείμενα (learning asset & learning resource). Ως μαθησιακό αντικείμενο ορίζεται μια αυτόνομη και ανεξάρτητη μονάδα εκπαιδευτικού υλικού, συνδεόμενη με ένα ή περισσότερα μαθησιακά αποτελέσματα, η οποία έχει αναπτυχθεί εξαρχής με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί σε διαφορετικά εκπαιδευτικά πλαίσια.

Στο χώρο της εκπαίδευσης και ειδικότερα κατά την διδασκαλία του λαϊκού πολιτισμού στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης και των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων (πολιτιστικά θέματα) στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ψηφιακά εμπλουτισμένα βιβλία και να αποτελέσουν εργαλεία εμπλουτισμένης ανάγνωσης, εναλλακτικών πολυμεσικών πηγών, άμεσης επικαιροποίησης υλικού, ταχείας διανομής και διάχυσης εκπαιδευτικού υλικού για το λαϊκό πολιτισμό.

Επιπλέον μέσω της χρήσης εργαλείων συγγραφής ψηφιακών εμπλουτισμένων βιβλίων μπορούν οι εκπαιδευτικοί ή οι μαθητές/τριες με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν σε μορφή εμπλουτισμένου βιβλίου (links, φωτογραφίες, κείμενο, βίντεο, βίντεο You Tube) μια εφαρμογή π.χ. ενός λαϊκού παραμυθιού ή τα παραδοσιακά επαγγέλματα ή ένα τοπικό έθιμο. Ειδικότερα οι μαθητές/τριες μπορούν: α) να εμπλακούν με αυθεντικό τρόπο έχοντας ποικιλία όψεων που μπορεί να αναπτυχθεί, β) να υπάρχει πολυπλοκότητα έτσι ώστε να μην συγκλίνουν όλες οι ψηφιακές πηγές προς μια άποψη, δ) να εμπλακούν με «intentional» τρόπο, δηλαδή να μπορούν να θέσουν στόχους και να προσφέρονται τα εργαλεία με τα οποία θα δημιουργούν προκειμένου να ακολουθήσουν τους δικούς τους στόχους και να αναστοχαστούν πάνω σε αυτούς, ε) να εμπλακούν ενεργητικά και άρα να μπορούν να επεξεργαστούν το υλικό με διαφορετικούς τρόπους, δηλαδή να πειραματισθούν πάνω σε αυτό, να παρατηρήσουν κανονικότητες ή σημεία με νόημα (βλ. Jonassen : ουσιαστική μάθηση με την τεχνολογία).

Επίσης είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη ότι τέτοιου είδους βιβλία μπορούν να διαβαστούν από φορητές συσκευές ανάγνωσης (tablet, ipad, smartphone) διευκολύνοντας τις επισκέψεις μαθητών/τριών σε μουσεία, χώρους πολιτισμού, για επιτόπια λαογραφική έρευνα, σε εκπαιδευτικές επισκέψεις κ.ά. Σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί η δυνατότητα διασύνδεσης μέσω συνδέσεων (link) των ψηφιακών εμπλουτισμένων βιβλίων με ψηφιακούς πόρους κάνοντας χρήση των φορητών συσκευών ανάγνωσης και της τυχόν ασύρματης σύνδεσης στο διαδίκτυο. Οι εξωτερικές συνδέσεις που μπορούμε να επιτύχουμε κάνοντας χρήση του διαδικτύου αφορούν: α) ψηφιακούς πόρους λαϊκού πολιτισμού, β) web 2.0 εφαρμογές με θέμα το λαϊκό πολιτισμό (π.χ. wiki, blog, youtube), γ) λεξικά, εγκυκλοπαίδειες (π.χ. wikipedia), δ) εκπαιδευτικό λογισμικό, ε) άλλα εμπλουτισμένα βιβλία. Συνολικά κάνοντας χρήση των τεχνολογιών που προκύπτουν παραπάνω σε συνδυασμό με το ψηφιακό εμπλουτισμένο βιβλίο μπορούμε να δημιουργήσουμε πλούσιες μαθησιακές εμπειρίες με σημείο αναφοράς ένα διδακτικό σενάριο για το λαϊκό πολιτισμό.


<<